Tydzień dla bezpieczeństwa
W dniach 23–26 czerwca 2025 r. w całej Polsce odbywał się Tydzień dla Bezpieczeństwa – ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwem Infrastruktury oraz NASK.
To inicjatywa skierowana do uczniów, nauczycieli, rodziców i wszystkich, którzy chcą:
- lepiej zadbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- unikać zagrożeń (np. uzależnień, przemocy, cyberzagrożeń),
- świadomie korzystać z internetu i technologii,
- bezpiecznie spędzić wakacje.
Nasza szkoła aktywnie włączyła się w akcję, koncentrując się każdego dnia na innym aspekcie bezpieczeństwa.
- Poniedziałek – uczniowie tworzyli plakaty poświęcone unikania zagrożeń, zarówno tych związanych z cyberprzemocą, jak i zdrowiem psychicznym.
- Wtorek upłynął pod hasłem: Jak zapobiegać hejtowi. Zorganizowano warsztaty na temat mowy nienawiści i właściwych sposobów reagowania na hejt.
- Środa poświęcona była bezpieczeństwu podczas letniego wypoczynku. Uczniowie tworzyli prace plastyczne oraz plakaty pod hasłem: Kierunek – bezpieczne wakacje.
- Czwartek skupił się na zagadnieniach higieny cyfrowej – szczególnie wśród dzieci młodszych. Oddziały przedszkolne i uczniowie klas 1–3 rozmawiali o bezpiecznym korzystaniu z ekranów, powszechnym dostępie do sieci i zasadach, które warto znać, by chronić siebie w cyfrowym świecie.
W przystępny sposób promowano dobre praktyki związane z technologią, korzystając m.in. z zajęć z postaciami Plik i Folder – fikcyjnymi bohaterami wprowadzającymi dzieci w świat internetu. Pomagały one najmłodszym zrozumieć jego podstawowe pojęcia, ostrzegały przed zagrożeniami i uczyły, jak postępować w trudnych sytuacjach online.
Na zakończenie całego tygodnia w klasach 1-3 odbyła się wspólna lekcja z wykorzystaniem zintegrowanej platformy edukacyjnej, podczas której uczniowie mogli utrwalić zdobytą wiedzę i sprawdzić swoje umiejętności w zakresie rozpoznawania i unikania zagrożeń – zarówno w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym.