W świecie "Hobbita" - lapbooki w klasie VI na lekcjach polskiego
Lapbook, czyli nieszablonowe podsumowanie lekcji z „Hobbitem”.
Klasa VI ma za sobą jedną z najciekawszych i najbardziej wciągających
lektur szkolnych, jakim jest „Hobbit” J.R.R. Tolkiena. Jako podsumowanie
pracy nad lekturą postanowiliśmy wykonać lapbooki, metodę pracy z tekstem
literackim, którą poznali już w klasie V.
Co to takiego? To kreatywne teczki, które zbierają, porządkują i obrazują
w sposób nieszablonowy problematykę utworu. Metoda ta cieszy się
popularnością, ponieważ poprzez zabawę może służyć usystematyzowaniu
zdobytej wiedzy i jej utrwaleniu. Szczególnie spodobała się tym z dzieci, którzy
lubią działać kreatywnie.
Ciekawa fabuła książki J.R.R. Tolkiena jest wręcz kopalnią pomysłów do
tego rodzaju przedsięwzięć. Można było wykorzystać gotowe szablony lub
samodzielnie wymyślić i opracować elementy lapbooka. Reszta zależała od
inwencji, umiejętności i kreatywności uczniów. Niemal wszystkie elementy
lapbooka są mobilne, można je otwierać, rozwijać, rozkładać i czytać. W
różnych skrytkach dzieci ukryły także zagadki związane z utworem.
Taka forma pracy z lekturą bardzo przypadła uczniom do gustu!